Rozmetej tuto sezónu naplno. Bez čekání, hned teď!
Začíná sezóna rozmetání statkových hnojiv a naše rozmetadla Samson SP jsou připravena k okamžitému dodání. Jde o kvalitní a prověřené...
24. 9. 2025
Novinky
Traktory Valtra série N byly poprvé představeny v roce 2005 na veletrhu Agritechnica. U příležitosti jejich 20. výročí se ohlížíme za více než dvacetiletou historií této série.
Valtra vždy patřila k průkopníkům ve výrobě výkonných traktorů s čtyřválcovými motory. Model 702S s výkonem 91 koní byl uveden v roce 1972 a tehdy byl považován za nejvýkonnější čtyřválcový traktor na trhu, i když byl známý především ve Finsku. O deset let později se díky modelu Volvo BM Valmet 805 začal příběh silných čtyřválců psát znovu, tentokrát už pro širší severské publikum.
Na začátku devadesátých let se prodej traktorů Valmet rozšířil po celé Evropě i mimo ni. Nová série 6000 sestávala z čtyřválcových modelů, včetně slavných strojů jako 6400, který zůstal ve výrobě dlouhých 17 let. Pozdější model 6850 měl již 120 koní. Postupem času se ale měnily emisní předpisy i potřeby zákazníků. Nakonec se nástupcem těchto strojů stala nová série N, představená v roce 2005 na veletrhu Agritechnica. Dnes, po 20 letech a téměř 65 000 vyrobených traktorech série N, lze s jistotou říci, že jde o nejúspěšnější sérii značky Valtra.
Systém TwinTrac byl velmi populární už u série 6000, podobně jako dnes u moderní série N, kde jej má téměř každý čtvrtý traktor. Přeplňovaný Valmet 702 S byl uveden v roce 1975. O několik let později se značka pokusila stát se plnohodnotným výrobcem krmné techniky.
Série N nebyla prvním pokusem nahradit osvědčenou sérii 6000. Nejprve přišla kompaktnější série C a po ní přímý nástupce 6000, série M. Ani jeden z těchto nových modelů si však zákazníky nezískal. Série C měla malou kabinu a karoserie série M byla naopak příliš dlouhá. Vítězný koncept tak vznikl jako jakýsi hybrid těchto dvou krátkodobých řešení. Znamenalo to sice rozloučit se s palivovou nádrží integrovanou v rámu, ale řada jiných osvědčených prvků a volitelných výbav ze série 6000 zůstala zachována.
Zákazníci série N si mohli zvolit výkon i výbavu podle svých potřeb. Všechny modely měly moderní motory s technologií common rail, programovatelné převodovky a hydrauliku. V základní nabídce byly odpružené kabiny i přední nápravy. Tehdejší odpružení náprav využívalo technologii převzatou od sesterské značky, tedy nikoli vzduchové.
První fáze uvedení zahrnovala modely Classic se suchou hlavní spojkou a modely HiTech s reverzací pod zatížením. Modely Advance s vysoce žádanou LS hydraulikou (Load Sensing) se objevily přibližně o půl roku později.
Číslování modelů začínalo číslem „1“. Již v roce 2008 byl nejmenší model N91 nahrazen modely N82 a N92. „Malé N“ využívalo přední část ze série A, a proto nemělo přední odpružení. Jedinou nabízenou převodovkou byla klasická HiTech.
Vývoj byl tehdy velmi rychlý. V roce 2009 se začala vyrábět větší „druhá generace“ modelů Versu (s pětistupňovým powershiftem) a Direct (s vlastní plynule měnitelnou převodovkou CVT od Valtry). Tyto traktory měly také pokročilou elektronicky řízenou hydrauliku. Na rozdíl od předchozích modelů Advance měly nové modely oddělené oleje pro převodovku a hydrauliku, což náročnější uživatelé velmi oceňovali.
Na veletrhu Agritechnica 2011 byla představena „třetí generace“ série N, která splňovala nový emisní standard Stage IIIB. Traktory používaly systém SCR (Selective Catalytic Reduction) s AdBlue jako katalyzátorem pro snížení emisí oxidů dusíku. Modernizován byl i vzhled traktorů, zatímco podvozek a převodovky zůstaly z větší části převzaté z předchozí generace. Nový přední rám s integrovaným čelním nakladačem i předním závěsem výrazně zlepšil obratnost všech modelů.
Následující rok došlo k otevření Unlimited Studia a do třetí generace série N se vrátily také kloubové modely Valtra X. Přestože byly dobře známé a požadované, jejich prodeje nebyly vysoké, a tak jejich „kloubová historie“ brzy skončila. Kratší kariéru měla také továrně montovaná přední otočná konzola Valtra LH Link, nabízená pro třetí generaci.
Krátce po uvedení větších modelů byly zcela přepracovány i malé modely. Dostaly tříválcový motor AGCO Power 33 – vůbec poprvé v historii série N. Modely N93 a N103 měly umírněný výkon a nebylo možné je vybavit předním vývodovým hřídelem, což se odrazilo na nižších prodejích ve střední Evropě. V severských zemích se však díky své kompaktní stavbě a dobré obratnosti dobře ujaly.
Současně byl u malých modelů zaveden systém HiTech 5 – tedy pět stupňů powershiftu místo tří, a všechny přepínané elektronicky bez pák. Stejná možnost byla brzy dostupná i pro čtyřválcové modely N113 a N123. Pouze největší N143 s motorem 4,9 l pokračoval s HiTech 3. Vrchol nabídky Versu a Direct zahrnoval modely N143 a N163. O něco později byl na žádost francouzského trhu přidán i N123.
Čas brzy dozrál na větší modernizaci. Čtvrtá generace série N s úplně novou kabinou a designem byla představena rok po úspěšném uvedení čtvrté generace série T. Sériová výroba začala v roce 2016. Nabídka zahrnovala šest modelů podobné velikosti a vzhledu, tentokrát výhradně se čtyřválcovými motory. Zavedení této generace bylo sladěno s emisním standardem EU Stage IV.
Menší modely N104–N124 s motorem AGCO Power 44 byly dostupné pouze s převodovkou HiTech 5. Tyto modely byly také poslední, které mohly být vybaveny hydrodynamickou spojkou HiTrol, velmi populární v severských zemích, ale prakticky neznámou ve Španělsku a Francii. Po přechodu na emisní normu Stage V převzala jejich výkonovou třídu kompaktnější pátá generace série G. Když v roce 2020 skončila výroba menších modelů série N, skončila také více než třicetiletá éra HiTrolu.
Tři větší modely, N134–N174, dostaly novou volitelnou kombinaci výbavy: Active (LS hydraulika s mechanickými pákami), která se stala populární. Tyto modely s motory AGCO Power 49 byly od uvedení několikrát modernizovány. V roce 2019 se postupně převedly na emisní normu Stage V a přední nápravové odpružení se změnilo zpět na pneumatické odpružení Aires.
V roce 2021 se série N posunula z „čtvrté“ na „pátou“ generaci díky zásadní modernizaci interiéru kabiny. Současně byl software upraven tak, aby splňoval nařízení EU RMI. Zvenčí bylo nejviditelnější změnou zavedení standardních denních světel.
Už řadu let je nejpopulárnějším modelem nejvýkonnější varianta, 42 % páté generace N Series se prodává s plynulou převodovkou Direct CVT, těsně následovanou modely Active. Nejprodávanějším modelem za celé období je N101 s 6400 kusy, ale N175 se k němu rychle přibližuje. Série N je dnes výkonnější a plynulejší než kdykoli předtím.
Letos na veletrhu Agritechnica bude vystaven model Valtra N175 Direct s individuální úpravou Valtra Unlimited. Pokud se chcete na stánek Valtry podívat a získat dárek, předem se zaregistrujte. A nezapomeňte 12.11.2025 mají návštěvníci z České republiky vstup zdarma. Nemůžete-li se Agritechnicy zúčastnit, obraťte se na svého místního prodejce Valtra a požádejte o předvedení páté generace série N.
Jak získáte vstupenky na Agritechnicu zdarma se dozvíte ZDE.
Začíná sezóna rozmetání statkových hnojiv a naše rozmetadla Samson SP jsou připravena k okamžitému dodání. Jde o kvalitní a prověřené...
24. 9. 2025
Stejná velikost nesedí všem. Pořizování specializovaných strojů jen pro jednu činnost, například zametání komunikací nebo zimní údržb...
23. 9. 2025
Valtra T195 je ideálním společníkem pro každodenní nasazení v zemědělství i náročnějších podmínkách. Nabízí skvělou kombinaci výk...
15. 9. 2025
Kontaktujte nás pomocí níže uvedeného formuláře a my se Vám ozveme.