Nokian-VF-Tyres_800x450

Nová generace pneumatik VF pro zemědělství přináší mnohonásobné výhody – šetří palivo a chrání půdu

Pneumatiky VF (Very High Flexion) jsou nejnovější generací zemědělských pneumatik, které nabízejí vyšší nosnost při nižším provozním tlaku. Jaké jsou však jejich praktické výhody? V tomto odborném článku hostuje produktový manažer Tero Saari z jednoho z našich prestižních partnerů Nokian Tyres, který přináší jiný pohled na pneumatiky VF.

V zemědělství je výběr pneumatik jen jedním z faktorů. Pneumatiky VF však mohou být jedním z malých přítoků, které tvoří řeku produktivity. Investice do kvalitních pneumatik je proto technologickou investicí, která přináší výhody na mnoha úrovních, včetně:

  • efektivity práce
  • úspory paliva
  • rychlejších přejezdů na silnici
  • udržení produktivity půdy
  • dlouhé životnosti pneumatik

Výběrem správné pneumatiky pro správnou potřebu můžete přispět k budování udržitelnějšího zemědělského odvětví, z něhož nakonec budou mít prospěch všichni. V tomto článku podrobněji vysvětluji, co jsou to pneumatiky VF a jaké výhody nabízejí.

Pneumatiky VF – co jsou a co nejsou?

Když mluvíme o pneumatikách VF, je důležité si uvědomit, že VF není „technologie“, ale standard. Evropská technická organizace pro pneumatiky a ráfky (ETRTO) se dohodla na souboru společných pravidel a postupů, takže například nosnost pneumatik VF se vždy vypočítává srovnatelným způsobem bez ohledu na výrobce.

Nosnost na jednotku tlaku je proto klíčovým prvkem normy VF a je obvykle o 30-40 % vyšší než u pneumatiky založené na konvenční normě pro zemědělské radiální pneumatiky. Norma však nespecifikuje, jak by měla být tato hodnota technologicky realizována, takže každý výrobce vyvíjí pneumatiky dle normy podle vlastních kritérií.

Norma VF umožňuje širší rozsah tlaků v pneumatikách. V praxi nižší provozní tlak umožňuje pneumatiku účinně stlačit, aby se maximalizoval kontakt s půdou, což vede k rozložení hmotnosti stroje na větší kontaktní plochu, udržení nadýchanější půdy a zlepšení trakce.

Norma však neukládá povinnost provozu s nízkým tlakem a při jízdě po silnici se stále vyplatí tlak zvýšit, aby se zlepšila stabilita a dále snížil valivý odpor. Přesto pneumatika VF vydrží i přechodnou jízdu při nižším tlaku než typická zemědělská radiální pneumatika.

Řízené snižování tlaku v pneumatice pro rozšíření kontaktní plochy s půdou

ETRTO ve své normě definuje rozmezí velikostí pro jmenovité rozměry traktorových trakčních pneumatik s horní hranicí průměru a šířky pneumatiky. To znamená, že i pneumatiky stejného jmenovitého rozměru mohou mít v určitých mezích různý rozměr šířky a průměru.

Protože velký rozměr poskytuje větší styčnou plochu, jsou nejmodernější pneumatiky VF konstruovány blíže k horní hranici rozměrového rozsahu. Flexibilita během používání je řízena pokročilou konstrukční a materiálovou technologií, kterou umožňují nejmodernější výrobní procesy.

Nokian-VF-Tyres_800x450

Správná zemědělská pneumatika snižuje valivý odpor a zlepšuje spotřebu paliva

U typických zemědělských pneumatik znamená nižší tlak v pneumatice větší deformaci pneumatiky, což přispívá k vyššímu valivému odporu, zahřívání a opotřebení pneumatiky. S moderními pneumatikami VF lze těmto nepříznivým účinkům předejít.

Vliv valivého odporu na spotřebu paliva není zanedbatelný: například zvýšení valivého odporu o 38 % zvyšuje spotřebu paliva o 5 %. Při poměrně typické spotřebě 25 litrů za hodinu to znamená 1,25 litru za hodinu. Jinými slovy, k překonání valivého odporu je potřeba 22,5 litru ze 450litrové nádrže.

Konstrukce pneumatiky, tj. volba materiálu, tvaru a konstrukce, má zásadní vliv na množství škodlivé tepelné roztažnosti, ke které dochází. Nízkotlaká pneumatika vyžaduje specifické know-how v oblasti technologie pneumatik, aby bylo možné kontrolovat energetické ztráty a jejich negativní účinky. Deformace pneumatiky tak probíhá s vysokou účinností a jejích výhod je dosaženo s minimem nepříjemností.

Nová pneumatika Nokian Tyres Soil King VF má díky pokročilé technologii Flexforce výjimečně nízký valivý odpor.

Objevte pneumatiku Nokian Tyres Soil King VF

Větší výnos, menší ztráty energie. Nižší povrchový tlak pneumatik VF výrazně snižuje zhutnění, které oslabuje strukturu půdy. Jinými slovy, když není půda zhutněná, je lépe zachována pórovitost půdy pro vitalitu rostlin, protože v půdních pórech je prostor potřebný pro vodu, živiny a kořeny rostlin.

Tlak půdy také způsobuje poškození svrchní vrstvy půdy a působení odporové síly, protože pneumatika je nucena tlačit svrchní vrstvu půdy před sebou. Odporový účinek tlačení se rovná neustálé jízdě do kopce. Zhutnění půdy o 1 cm zvyšuje energetické ztráty o 10 %. Nižší povrchový tlak na měkké půdě má proto také za následek snížení energetických ztrát.

valtra-q305-na-nokian-vf-tyres-excellent-handling_800x450

Lepší manipulace s traktorem v silniční dopravě

Jízdní vlastnosti jsou důležitou součástí celkové výkonnosti. Je však známo, že nižší tlak v pneumatikách obvykle snižuje jejich stabilitu. Například jízda traktoru s velkým nářadím na úzkých venkovských silnicích může být vyloženě děsivá, když se k tomu přidá snížená viditelnost a potíže s udržením se v jízdním pruhu. Pak musíte zpomalit a ztrácet čas neproduktivní prací.

Na vývoji pneumatiky Nokian Tyres Soil King VF jsem se podílel od samého počátku s cílem minimalizovat negativní účinky nízkého tlaku v pneumatikách na jízdní vlastnosti. Proto bylo skvělé slyšet od koncových uživatelů, jak si traktor zachoval dobré jízdní vlastnosti i při tlaku v pneumatikách nižším než 1 bar a těžkých secích strojích před a za ním.

Autor
Tero Saari
Senior Product Manager, Nokian Tyres

 

Zdroj: valtra.com



Kontaktujte nás

Kontaktujte nás pomocí níže uvedeného formuláře a my se Vám ozveme.